Wahyu Wibisana anu Romantis
Téddi Muhtadin
/1/
Kawas seniman atawa
politisi dina jamanna, Wahyu Wibisana ogé kaasup panyajak anu déwasa saméméh
umurna manjing. Wahyu dilahirkeun di Cisayong Tasikmalaya, 19 Januari 1935. Dina
umur 19 taun (1954) anjeunna geus mitembeyan ngumumkeun sajak-sajakna dina majalah
Warga. Duamasar kana panalungikan Iyo
Mulyono spk. (1979) “Sonéta Sunda”, “Pamit”, jeung “Jaman ka Jaman” mangrupa sajak nu ditulis
munggaran. Ieu sajak-sajak téh bisa dibaca minangka niat pamiangan enggoning
ngambah samudra sastra jeung kabudayaan Sunda. Dina “Sonéta Sunda”, nu ku
panyajak ditujukeun keur Nyi Sundawati, katémbong kumaha sikep jeung di mana
panyajak nyicingkeun dirina.
Moal enya jasad terah
Pajajaran,
ari cipta mumbul ngapung
ka mancanagara,
kadalon-dalon dipépéndé
lagu lyra.
Muji sukur ayeuna
papanggih deui jeung sora gamelan,
nu geus lila dipendem di
sirnarasa,
sanajan laguna béda
wirahma.
Aya gairah ti subyék lirik lantaran papanggih deui jeung nu
dipitineungna, Sunda, sok sanajan dina wujud nu geus pohara bédana. Dina sajak
“Pamit” subyék lirik pamitan ka nu dipicintana, bari sakalian ménta
dipangdu’akeun: “Bahanan baé pangdua,/keur bekel tengahing jalan,/sing nepi ka
Pajajaran.” Sumanget panyajak bisa katangén ogé dina pada pamungkas sajak “Ti
Jaman ka Jaman”: “Jiwa muda tetep waspada,/nganti jaman nu kakara
medal,/dibarungan sumanget nanding samudra.”
Sumanget “jiwa
muda”-na Wahyu Wibisana geus tepi ka “Pajajaran”, lantaran ti harita teu eureun
kréasi ciptana kaluar teu saat-saat winangun sajak, dangding, carita pondok,
éséy, naskah drama, jeung réa-réa deui. Hanjakal ngan sabagian karya baé nu geus
dibukukeun, di antarana Purna Drama
Geber-geber Hihi Aing (1976), Aya
Naon di Cinaon (1992), Kembang Katiga
(1999), Riring-Riring Tjiawaking
(1999), jeung Anaking Jimat Awaking
(2002).
/2/
Sataun ti tas ngumumkeun sajakna anu munggaran dina umur
20 taun (1955) Wahyu muka polemik sajak Sunda anu kadua dina majalah Warga. Polemik sajak anu kahiji dibuka
ku Ki Sunda dina Warga taun 1952. Ngaliwatan
tulisan anu judulna “Sajak Sunda” Wahyu ngélébétkeun tur mancegkeun sajak
minangka genre anyar dina kasusastran
Sunda anu mibanda poténsi pikeun mekar. Dina éta tulisan Wahyu nandeskeun yén
sajak téh mangrupa tarékah pikeun “… naratas jalan nuju kana kasusastran
dunya...!”
Munasabah upama Wahyu ku masarakat sastra Sunda dianggap
pahlawan anu ngabéla hak hirup sajak Sunda. Tapi, ku lantaran Yuyu Yuliaty anu
jadi lawan tandingna téh jalmana mah éta kénéh, nya atuh Wahyu Wibisana téh
lain baé ngabéla hak hirup sajak Sunda, tapi ngabéla ogé hak hirup dangding
deuih. Tapi ku lantaran duanana dipasanghareupkeun dina polemik, temahna boh
kana sajak boh kana dangding Wahyu mah sarua kritisna.
Ditarimana dangding jeung sajak ku Wahyu Wibisana luyu
jeung jalan sastra Sunda anu mampuh ngalawungkeun nu anyar datang jeung nu geus
lawas nyampak dina sanubari masarakat Sunda. Hal ieu béda jeung jalan sastra
Indonésia anu dina enggoning ngélébétkeun sastra Indonésia modérn téh nyata-nyata
dilaksanakeun ku cara nolak nu kungsi aya. Ku sikep anu cara Wahyu, nepi ka
ayeuna réa sastrawan Sunda anu terus nulis sajak jeung dangding, di antarana
baé Sayudi, Yus Rusyana, Dédy Windyagiri, Étti R.S., jeung Dian Héndrayana.
Hal séjén anu bisa disurahan tina polemik sajak jeung
dangding nyaéta tétéla yén pikeun Wahyu Wibisana mah béda paham téh penting,
konflik téh penting. Jigana keur anjeuna mah taya basa béakeun lawan keur “paséa”:
mun taya batur nu bisa diajak “paséa” nya dirina pribadi ogé bisa dijadikeun
lawan tanding anu tanggoh. Hal ieu jigana bakal bisa ngajawab ku naon
carpon-carpon jeung drama-dramana parunjul. Lantaran konflikna kuat.
/3/
Ti awal mula Wahyu Wibisana
geus ngaguratkeun kudu kumaha ari sajak téh. Dina pedaran “Sajak Sunda” téa
ditétélakeun yén sajak mah kudu praktis jeung romantis. Praktis dina harti
pondok tapi jero. Ari “romantis” nyaéta éndah. Naon atuh ari romatis téh?
Romatis téh
singhoréng hiji pandangan dunya anu popular pisan dina jamanna mah. Numutkeun
Faruk (2002) romantisisme téh hiji pandangan dunya anu dianut ku
pangarang-pangarang boh Balé Pustaka boh Pujangga Baru. Cék Faruk, romantisisme
nganggap aya dua dunya anu béda nyaéta dunya nyata jeung dunya ideal. Éta dua dunya
téh salawasna gumulung, tapi sakaligus patukang tonggong. Ari dunya nyata sipatna
leutik, héngkér, fana, tur profan. Ku kituna, perlu diungkulan ku dunya idéal
anu gedé, kuat, abadi, tur suci. Di lebah dieu, cék Faruk, peran panyajak teu béda jeung “nabi” anu kailhaman
“ruh Profétik” atawa jalma linuhung anu dibéré “wahyu” pikeun nyiptakeun sawarga
di ieu dunya. Ieu pandangan dunya téh tangtu baé mangrupa pangaruh tina
romatisisme Éropa, ngaliwatan sastra Walanda.
Nya pandangan dunya
modél kieu nu ngadadasaran karya-karya Wahyu Wibisana tur bisa ditarima kalayan
maneuh dina lelembutan urang Sunda. Kajadian-kajadian anu sifatna fana, héngkér,
tur profan téa ku Wahyu diangkat kana tataran idéal turta awor dina jiwa
masarakatna atawa disebut ogé jiwa jamanna.
Hiji wanoja anu
leungiteun salakina bari dina kaayaan kakandungan diangkat jadi fenoména
kamanusaan, ari campuhna perang ukur jadi kasang tukang anu jauh. Hal ieu anu
digambarkeun dina sajak “Kembang Tanjung Panineungan”.
Ukur reumis, langit,
eurih, cimata, angin jeung hal-hal nu laleutik séjénna nu dipaké ngagambarkeun
kasedih hiji wanoja anu leungiteun panutanana dina “Reumis Beureum dina Eurih”.
Tapi nya nu ieu pisan anu bisa ngawakilan ruh masarakat Pasundan mangsa harita.
Jeung mangsa saterusna deuih, lantaran dina waktu aya bancang pakéwuh dina mangsa
runtagna Orde Lama Tatar Sunda mah kawilang aman.
Pandangan dunya romantis
dina karya-karya Wahyu Wibisana katangén ogé dina ayana jarak antara harepan
jeung kanyataan. Dina salah sahiji iklan buku ngeunaan Cisayong (1964) Wahyu
nulis yén “Hirup mah ngan ukur nunda jeung nineung sajaba ti nunggu kasempetan harepan
téh.”
Lian ti dina
sajak-sajakna anu kawentar ku lantaran dianggit jadi lagu ku Mang Koko, dina
karya lianna ogé perkara nineung jeung harepan téh kacida natratna. Sok sanajan
nineung leuwih loba digambarkeun batan harepan, tapi dina seuhseuhanana mah
kapan dina nineung téh ngancik harepan.
Dina “Kembang Tanjung
Panineungan” hiji pamajikan nineung ka salakina nu perlaya waktu Pager Betis,
dina “Reumis Beureum dina Eurih” hiji wanoja nineung ka panutanana nu jadi
korban gorombolan. Dina carpon “Déhém” si kuring nineung ka manéhna anu keur
dituturkeun bari sama sakali teu bisa kedal ucapan. Dina carpon “Aki Warung” Si
Aki nineung ka pamajikana nu dipikacintana nu geus taya dikieuna. Dina drama
“Tongérét Banén” Aki Jamhari jeung Nini Jumi nineung ka kulawargana nu geus
tinggal tutunggul.
Ciri séjén pangarang
romantis Wahyu Wibisana nyaéta mentingkeun prosés ti batan hasil. Mitineung
jeung miharep téh kapan prosés, lain hasil. Kawas Si Kabayan, Badéga jeung
Léngsér dina drama “Tukang Asahan”, naon nu ditaréanganana ku maranéhna téh teu
ieuh nepi ka hasil. Tapi ku carana masing-masih maranéhna geus ngalaksanakeun
hiji proses anu didadasaran ku kayakinan séwang-séwang. Badéga ku ékonomi,
Léngsér ku politik kakawasaan, jeung Si Kabayan ku kamerdikaanana,
nu cék ukuran umum mah malawading.
Pamungkas, Wahyu
Wibisana téh sastrawan Sunda anu badag, nu mampuh neuleuman tur ngabeungharan
jiwa masarakatna. Geus sawadina upama karya-karyana nu kiwari masih kénéh
bacacar dikumpulkeun minangka karya nu lengkep pikeun ulikeun entragan
sapandeurieunana.
Nu nulis dosén
Program Studi Basa jeung Sastra Sunda, Fakultas Ilmu Budaya Universitas
Padjadjaran & awak-awak Kelompok Studi Budaya Rawayan.
(Dimuat dina Mangle nomer 2503, 27 Nopember-3 Desember 2014, kaca 10-11. Ringkesanana ditepikeun dina acara "Ti Cisayong ka Cisayong: Gelar Tineung karya Wahyu Wibisana, Kemis, 6 Nopember 2014, di Grha Sanusi Hardjadinata (Aula) Unpad, Jalan Dipati Ukur 35 Bandung)
Di Aula Unpad, Kemis, 6 Nopember 2014 |
Komentar
Posting Komentar