Gagasan, Kanyataan jeung Manuk Giras: Panganteur
Téddy AN
Muhtadin
/1
Wanoja nu
narulis puisi dina basa Sunda téh saeutik pisan. Tapi, ti nu saeutik téh
némbongkeun ketak nu pikareueuseun. Étty R.S., Chyé Rétty Isnéndés, jeung Dyah
Padmini, tiluanana kungsi dilélér hadiah sastra Sunda Rancagé. Karya-karyana
kawilang euyeub, atuh perhatianana kana kahirupan sastra Sunda ogé ébréh
katangén ku balaréa. Tiluanana milu mikiran hirup huripna sastra Sunda. Chyé
jadi dosén di Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Sunda UPI Bandung, Étty jadi
PNS jeung pupuhu Panglawungan Pangarang Sastra Sunda (PP-SS), Dyah Padmini loba
nulis éséy ngeunaan Sunda.
Upama
dibandingkeun jeung wanoja nu nulis prosa (carpon atawa novel) atawa
dibandingkeun jeung para panyajak lalaki, para panyajak wanoja téh, ditilik
tina jihat hadiah sastra Rancagé mah, masih kénéh punjul. Pangarang prosa,
wanojana, kakara saurang anu dilélér hadiah sastra Rancagé nyaéta Holisoh M.E.
pikeun novel Kembang-kembang Petingan. Panyajak lalaki kakara saurang deuih
anu kungsi meunang hadiah sastra Rancagé téh nyaéta Godi Suwarna pikeun
kumpulan puisi Blues Kéré Lauk.
/2/
Satutas Kidang
Kawisaya (1999), anu dilélér hadiah sastra Rancagé dina taun 2000, ayeuna
Chyé ngumpulkeun deui puisi-puisina anu dibeungkeut dina judul Mapay Raratan.
Ditilik tina
titimangsana puisi-puisi nu dimuat dina Mapay Raratan téh ditulis sabada
Kidang Kawisaya. Puisi-puisi nu aya dina Kidang Kawisaya ditulis
taun 1993 nepi ka 1998, sedengkeun puisi-puisi nu aya dina Mapay Raratan
mah ditulis ti taun 1998 nepi ka 2005. Dina nyusunna katangén ngagabungkeun dua
cara nyaéta tématis sakaligus kronologis. Jumlah puisina aya 62 judul. Jadi,
leuwih saeutik batan nu dimuat dina Kidang Kawisaya, nu jumlahna 101
judul.
Maca
puisi-puisi nu aya dina Mapay Raratan lir maca kahirupan panyajakna,
sabab subyék lirik atawa diri panyatur anu ngancik dina saban puisi ampir
idéntik jeung panyajakna. Matak pantes upama Dodong Djiwapradja, dina
panganteur kana kumpulan puisi Kidang Kawisaya, nyebutkeun yén puisi
Chyé mah otobiografis.
Tina
runtuyan Mapay Raratan ampir bisa dicindekkeun yén anu jadi subyék lirik
téh wanoja. Wanoja anu hirup dina tinunan sosial, boh minangka bébéné,
pamajikan, indung, sélér bangsa, atawa warga nagara. Pasualan
nu ditepikeun ka beubeureuh tangtu béda jeung pasualan nu ditepikeun diri
sorangan, ka salaki, anak, babaturan, atawa ka balaréa. Malah di dieu pisan
karasa ayana perbédaan dina puisi-puisi Chyé téh, nyaéta lebah bédana pasualan
tur ka saha éta pasualan ditepikeunana.
Dina gurat
badagna, puisi-puisi Chyé némbongkeun dua model éksprési anu béda. Nu kahiji
leuwih condong ngasongkeun gagasan, nu kadua leuwih condong narima kanyataan.
Nu kahiji ngandelkeun kakuatan pikiran, nu kadua ngadelkeun kajembaran
perasaan. Dina modél puisi nu kahiji lir aya jarak antara subyék lirik jeung
pasualan nu ditembrakkeunana. Atuh saha-saha nu diajak nyaritana ogé teu pati
écés. Naon-naon nu ditepikeunana kawas nu geus anggeus saméméh puisi ditulis.
Cara nu kabaca dina puisi “Cinta Munggran” baris-barisna téh teu béda jeung
definisi nu kudu dijumlahkeun pikeun nerangkeun gagasanana:
Cinta
munggaran cinta nu bodas
Walungan-pasawahan-tegalan
jeung
batubatu
cadas
Cinta
mungga cinta nu landung
Sobat-dulur-aki-nini-bapa
jeung
indung
Cinta
inunggaran cinta nu nganteng
Manglaksa
tineung lemah sarakan
Angger
manteng
Dina sajak
samodél kieu mah gagasan téh lir anu geus pasti, malah kawas nu hayang jadi
umum. Hal ieu bakal béda jeung modél sajak anu kadua. Di dieu mah subjék lirik
téh cara nu nyanghareupan subyék nu intim, anu enggeus dipikawanoh. Atuh
pasualanana ogé lain mangrupa pasualan-pasualan anu umum atawa abstrak tapi nu
partikular tur kongkrit. Taya nada hayang ngasongkeun gagasan atawa bebeneran
deuih. Subyék lirik leuwih condong narima atawa tumarima kana naon-naon anu
kaalaman ku dirina. Di dieu prosés leuwih penting batan kacindekan.
Cara modél
sajak anu kahiji, modél sajak anu kadua ogé bisa katangén di awal buku. Geura
urang lenyepan sajak “Sareupna di Lembur Gedé”:
Pating
carélak damar dina tungtung teuteupan
Sareupna
layung geus teu némbongan. Héorna
Angin
nobros papanggungan, sakapeung
Ngayeuhkeun
pohaci bumi
Geura
pireng jemplingna peuting; ukur sora
Iman
minuhan jabaning langit. Ngarungkup
Waktu
nyimbutan asih nu hasajan
Taya argumén
dina éta puisi. Anu aya ngan ukur gambaran ngeunaan suasana. Tapi, nya ieu
pisan nu jadi sumber kakuatanana. Suasana anu ngageterkeun subyék lirik
ngawangun résonansi anu muni dina dada nu macana.
/3/
Dina
puisi-puisi model anu kahiji Chyé ngasongkeun gagasan-gagasan di antarana
ngeunaan Sunda, Indonésia, kamerdikaan atawa krédo kapanyajakan. Dina
puisi-puisi modél anu kadua leuwih loba ngagambarkeun hiukna angin, héjona
daun, ligarna salumpit, atawa lukisan bulan nu murag. Modél anu kahiji bisa
katangén di antarana dina puisi “Sabilulungan”, “Merdéka, Bung!”, “Miéling
17-an”, “Tragédi Hiji Nagari”, “Sunda Kawisaya”, “Dramaturgi”, jeung “Sang
Mokténg Bubat”. Ari modél nu kadua bisa katangén di antarana dina puisi
“Lukisan Hujan”, “Ngimpi Tepang”, “Aduh Bulan”, “Halimun di Puncak Pass”,
“Acining Tresna”, “Puisi Kembang Jambé”, atawa dina “Campursari”.
Boh
puisi-puisi modél kahiji boh puisi-puisi modél kadua ku Chyé teu dikumpulkeun
husus, tapi campur. Chyé kawas nu hayang ngagurathandapan yén Hirup mah horéng
teu weléh-weléh paselang (“Campursari”). Tegesna, boh pikiran boh haté sarua
pentingna. Boh gagasan boh kanyataan pada-pada miboga ma’na. Pundah-pindahna
titik beurat puisi luyu jeung sikep kapanyajakanana. Dina puisi “Rest in Peace:
Sastra Ego” ditandeskeun yén Kuring mah manuk giras hamo nyumput dina kurung
Kuring/ midang bari ngawih najan kawih teu halimpu tapi balébat teu kendat
mapag: wilujeng énjing!
Wilujeng
ngalenyepan.
Komentar
Posting Komentar