Jalan Pikiran Sang Kuriang
Utuy T. Sontani [1]
Surat nembrak keur S. nu ngancik di Déwan Komando
Pemuda Sunda - Pusat
Najan sakumaha lilana aya nu nanya ka anjeun kumaha pikiran anjeun mun
anjeun dicalonkeun jadi anggota DPRD. Harita anjeun méré jawaban yén bakal
nolak. Ari alesanana, mungguh pikeun anjeun mun anjeun cicing di salah sahiji badan
nu aya dina bentuk nagara ayeuna, éta hartina anjeun masih kénéh nganggap aya
kana wujud bentuk nagara nu ayeuna. Sedengkeun nurutkeun pikiran anjeun: wujud
bentuk nagara nu ayeuna téh kudu dianggap euweuh baé.
Harita kuring hayang ngedalkeun eusi haté, tapi teu kungsi pok. Kakara ayeuna,
ku jalan ieu surat, éta eusi haté téh rék dikedalkeun. Babakuna hayang nyebutkeun,
yén éta jalan pikiran anjeun téh nya éta jalan pikiran Sang Kuriang téa.
Bisa jadi aya nu nyebut yén jalan pikiran nu sarupa kitu téh sarua jeung
jalan pikiran hiji nihilis nu kungsi disebut-sebut dina sajarah Barat. Tapi
satungtung di Sunda aya keur nyaruakeunana, éta jalan pikiran - sakali deui - ku
kuring disaruakeunana jeung jalan pikiran Sang Kuriang.
Bisa jadi Sang Kuriang aya sarimbagna jeung nu disebut kaom nihilis di Barat.
Tapi anu geus tétéla, pangna Sang Kuriang
maéhan Si Tumang jeung tuluy nanyaan Dayang Sumbi ogé teu lian ti lantaran
teu rék nganggap aya wujud indung jeung bapa nu henteu némbongkeun gambar
kaadilan. Naha adil Dayang Sumbi nu geulis direuneuhan ku Si Tumang nu hina
kawas anjing? Naha kudu ngeunah waé narima takdir ku jalan jadi anak tina
kajadian nu henteu adil?
Lamun Sang Kuriang ngaku indung ka Dayang Sumbi, lamun Sang Kuriang ngaku
bapa ka Si Tumang, Sang Kuriang téh moal weléh ngarasa disiksa ku kateu-adilan.
Hiji-hijina jalan sangkan leupas tina éta siksaan taya deui iwal ti kudu boga
pikiran teu rék ngaku kana ayana indung-bapa nu diwujudkeun ku Dayang Sumbi
jeung Si Tumang.
Tapi Sang Kuriang henteu bolostrong; sajeroning teu rék nganggap aya kana
wujud indung jeung bapa, manéhna boga “nilai” séjén, boga cecekelan séjén
pikeun gantina, nya éta boga “aing” nu jadi mataholang sakabéh. Si Tumang dipaéhan,
éta hartina kanyataan nu nyiksa téa didobrak dieuweuhkeun. Tuluy nanyaan Dayang
Sumbi, éta hartina niat ngawangun hirup anyar nu di jerona aya “aing” nu waluya
teu nandangan deui siksa.
Cenah teu laksana, éta mah di luareun kakawasaan manusa. Tapi sacara
manusa, Sang Kuriang téh éstu révolusionér, jalan pikiranana ngagambarkeun
jalan pikiran nu jucung merdikana, badag pribadina.
Balik deui kana jalan pikiran anjeun, kuring percaya yén dina sajeroning
anjeun nganggap euweuh kana bentuk nagara nu ayeuna téh, anjeun ogé geus sadia
modal, geus sadia “nilai” séjén, keur cecekelan dina ngahontal cita-cita
ngawangun nu anyar.
Sawadina kuring hayang milu nyebutkeun, yén ku jalan pikiran anjeun nu
sarupa kitu, ku jalan pikiran Sang Kuriang téa, nu disebut perjuangan Sunda
kiwari téh teu bisa disebutkeun deui perjuangan kedaerahan, tapi ieu mah
perjuangan manusa nu gandrung ku kaadilan jeung kawaluyaan.
Ayana sesebutan “perjuangan kedaerahan” mah ceuk bentuk nagara anu ayeuna.
Naon bédana jeung sesebutan “Sang Kuriang bogoh ka indung” pihak Dayang Sumbi?
Padahal mungguh pikeun jinis Sang Kuriang mah nu disebut perjuanganana téh éstu
perjuangan manusa nu gandrung ku kaadilan jeung kawaluyaan.
Geus bakatna, di dunya nu pinuh ku pertentangan mah aya dua bebeneran:
bebeneran Sang Kuriang kontra bebeneran Dayang Sumbi, bebeneran anjeun kontra
bebeneran nagara nu ayeuna.
Sualna, asal urang yakin yén nu disebut perjuangan Sunda kiwari téh
perjuangan manusa nu kabeneran disebut manusa Sunda, éta perjuangan tangtu
bakal moncorongna, bakal meunang sambutan lain ngan ti tunggal manusa Sunda baé,
tapi ti sing sakur nu ngarasa jadi manusa deuih, teu pamuda, teu kolot, teu
seniman, teu tukang dagang. Sarta ku jalan kitu, nu disebut perjuangan Sunda
kiwari téh saenyana mah perjuangan manusa Indonésia kénéh enggoning ngawangun
pribadina nu sampurna, leuwih sampurna batan ayeuna.
Ku jalan kitu, kuring jeung babaturan ogé pasti aya di sagigireun anjeun!
Jakarta, Pébruari 1957
[1] Dimuat dina majalah Warga No. 212
Taun ka-6, 12 Rajab/12 Pébruari 1957, kaca 5. Dimuat deui dina Kudjang
no. 59, taun ka-II, 1 Maret 1957, kaca 3.
Komentar
Posting Komentar