Kakayaan Batin Ki Sunda: Di Sagigireun Si Kabayan Aya Sang Kuriang [1]
Utuy T. Sontani
Di urang geus taya nu bireuk deui kana padoman
hirup nu geus mangrupa pangdoa pangjurung ti kolot-kolot, nu unina: “Sing cageur
jeung bageur”.
Puguh baé ieu padoman hirup téh sipatna universil, ngagambarkeun jiwa nu
jembar tur séhat. Dina “cageur jeung bageur” geus kawengku mangpirang-pirang
bekel pigeusaneun kumelendang di jagat raya.
Hirup daréhdéh soméah ka sémah, paroman nu leuwih loba béragna batan kucemna,
nya kitu deui sikep teu rék telenges ka batur, tapi cukup ku ngoconan ngaheureuyan,
tur dina kapépédna tuluy seuri nyeungseurikeun katololan diri sorangan, éta kabéh
geus jadi konsékwénsina hirup cageur jeung bageur nu sok narémbongan dina hirup
Ki Sunda sapopoéna.
Nu matak kacida kahartina mun di Sunda lahir carita-carita Si Kabayan, carita-carita
manusa nu calageur, sarta ku lantaran calageur balageur téa tuluy ngeusian
hirup ku bobojégan ngajak seuri nyieun pikaseurieun.
Ku nu disebut carita-carita Si Kabayan téa tara ieuh kakurangan, teu
diwatesanan ku Si Kabayan ngala tutut, Si Kabayan maling lahang, Si Kabayan jorang,
sakumaha nu geus dikumpulkeun ku Dr. Wijsman-Coster dina disertasina “Tijl Uilenspiegel
van Indonesie”, tapi lamun perlu ngarang sorangan saharita. Teu héséeun ieuh,
da nu disebut Si Kabayan téh bisa batur sagawéna, bisa tatanggana, bisa batur
saimahna, malah bisa dirina sorangan.
Saenyana teu salah-salah teuing mun disebutkeun, yén sok saupama urang
Barat ngabarogaan “Kerajaan Seribu Tahun”, hiji karajaan nu diwangun ku hirup
wedi-asih nu dina ihtiar pikeun ngawangunna maké padoman Kristus, keur urang
Sunda mah éta “Kerajaan Seribu Tahun” téh dunya tempat bobojégan jeung tempat
seuri téa, sarta padoman pikeun ngawangunna nya Si Kabayan.
Tangtu aya nu teu mikeun Si Kabayan nepi ka disasaruakeun jeung Kristus.
Tapi naon salahna? Cenah éta Si Kabayan mah tokoh lembut, ari Cristus sakitu
badagna. Ari soal lembut jeung badag mah kapan kumaha ceuk nu napsirkeunana.
Da ayana anggapan lembut ka Si Kabayan ogé moal boa sanggeusna si itu si éta
pada barisa ngarang carita Si Kabayan, nu dina ngarangna téa teu nepi ka dijugjugan
jero-jeroanana, ngan asal katénjo pikaseurieunana, katénjo bobojéganana. Henteu
kungsi diteuleuman yén Si Kabayan nu asli mah lain ngan ngajak seuri pikeun
seuri wungkul.
Meureun aya nu nanya: ari Si Kabayan nu asli téh nu mana téa? Naha éta nu
ngala tutut dieuradan sapédah di sawah aya kalangkang langit nu jero lungkawing,
tapi sanggeusna disuntrungkeun tuluy njebut: “Él, da déét!”? Naha éta nu naék
kana tangkal kawung maling lahang, tapi barang kaperego ku nu boga tuluy
dadaku: “Néangan jalan ka langit”? Atawa éta nu sok jorang, nu sok ngaheureuyan
mitohana?
Ieu kabéh, nu dikumpulkeun ku Dr. Wijsman-Coster dina disertasina téa - nu
asalna ti Banten - mémang carita-carita asli di sabudeur Si Kabayan. Tapi ari
aslina Si Kabayan nu mana?
Di Pandéglang, di daérah Banten tempat asal lahirna carita-carita Si Kabayan
nu asli téa, aya makam nu nepi ka ayeuna masih kénéh dianggap sangar. Éta makam
cenah makam Si Kabayan. Anéhna lain ngan di Pandéglang baé, tapi di Menés ogé,
nya kitu deui di tempat-tempat séjénna di Banten, nu disebut makam Si Kabayan téh
aya, tur sarua dianggap sangar.
Leupas tina soal nu mana-manana nu rék dicokot, tapi hiji geus tétéla yén éta
si Kabayan nu makamna sangar téh pinastina lain si itu si éta.
Ieu alesan kahiji yén tokoh si Kabayan ti girangna mah ménta dipikirkeun
leuwih jero.
Alesan kadua aya dina buku Pariboga yasana C.M. Pleyte. Dina éta
buku aya carita si Kabayan nu asalna ti Bandung, nu sama sakali euweuh
pikaseurieunana, tapi zuiver misterieus. Si Kabayan di dinya dicaritakeun lain
jelema samanéa, tapi hiji jelema sakti, jelema nu méré kabeungharan ka mitohana
ku jalan melak paré nu taya béakna, tapi sanggeusna méré kabeungharan tuluy lolos
ilang tanpa karana teu némbongan deui, sarta ku jalan kitu Si Kabayan disangka
susurupan Déwata ti Sawargaloka.
Ku ieu alesan, tétéla yén carita-carita Si Kabayan nu pikaseurieun téh saenyana
nyumputkeun misteri, yén ngajak seurina Si Kabayan nu asli mah lain ngajak
seurina hiji badud nu ngan sakadar ngabadud.
Neuleuman ngajak seurina Si Kabayan, neuleuman hasil sastra baheula,
mungguh di Sunda mah kawengku ku pituduh karuhun, yén bisana kateuleuman téh
ngan “ku nu weruh di semuna, ku nu rancagé haténa”.
Jero sotéh keur nu teu weruh di semuna, da ari nu rancagé haténa mah kana
omongan-omongan: “Él, da déét” dina ngala tutut, “Néangan jalan ka langit” dina
maling lahang, jst., tangtu ujug-ujug wawuh yén éta omongan-omongan téh saenyana
ajakan pikeun seuri ka luar ka jero; ka luar ngajak gumbira, ka jero nyeungseurikeun
diri sorangan.
Ari nyeungseurikeun diri sorangan téa tandaning cageur. Moal aya nu leuwih cageur
batan nu bisa ngiritik diri sorangan ku jalan nyeungseurikeun diri sorangan.
Tapi kacageur-bageuran Si Kabayan teu semet kitu, teu semet sok ngajak
seuri ka jero nyeungseurikeun diri sorangan di sagigireun ngajak seuri ka luar
ku jalan neunggeul ku bobojégan. Leuwih ti éta, manéhna mah geus bisa manggihan
puncakna kacageur-bageuran dina sikep teu naon-naon ku naon-naon.
Sikep Si Kabayan kieu, sikep teu naon-naon ku naon-naon nu nepi ka ayeuna
henteu euweuh dina élmu kabatinan urang Sunda, mindeng digambarkeun dina tingkah
lakuna nu malah geus jadi watek sapopoéna. Méméh naon-naon Si Kabayan téh sok
disebutkeun heula ngedulna, gawé ngan numpi di saung.
Pikeun nu teu naon-naon ku naon-naon, keur naon digawé popohoan? Keur naon
ribut berjuang, da euweuh nu kudu diperjuangkeunana. Mending ogé cicing!
Carita Si Kabayan nu ngaheureuyan mitohana ku jalan ngabalur manéh ku kapuk
tuluy naék kana tangkal di saluhureun kuburan nu sok dijarahan ku mitohana, nu
satuluyna ngaku-ngaku magar karuhun sarta nitah ka mitohana sangkan Si Kabayan
dibagi paré beubeunangan ti huma nu karék dipibuatan, cukup jelas ngagambarkeun
kaungguhan Si Kabayan nu teu naon-naon ku naon-naon kontra mitohana nu sok naon-naon
ku naon-naon. Mitohana nu popohoan ngagarap huma, tapi ku lantaran percaya kana
naon-naon aya di sabudeur kuburan, kajadianana bisa diéléhkeun ku Si Kabayan nu
ngedul teu daék ngagarap huma.
Ieu carita, nu anéhna dina kumpulan Dr. Wijsman-Coster mah ngan ukur
disabit tamba teu kasebut, saenyana ngarupakeun hiji ti antara carita-carita Si
Kabayan nu pangkuatna, malah pangjelasna ngagambarkeun saha-sahana Si Kabayan,
kumaha idé Ki Bujanggana. Filsafat “sia hukum ku sia” dina éta éarita jelas
digambarkeun, dikeunakeun ka nu sok naon-naon ku naon-naon.
Naha Dr. Wijsman-Coster teu kungsi medarkeun lengkepna ieu carita téh
lantaran Si Kabayan palebah dieu mah geus teu sarimbag deui jeung “Tijl
Uilenspiegel van Indonesie”?
Gambar Si Kabayan palebah dieu mémang méh sarimbagna ngan jeung Lao Tse, filsuf
munggaran Tiongkok nu hirup dina jaman 600 taun saméméh Maséhi, nu sok kacaritakeun
mindeng numpi di saung butut, teu milu ribut jeung ributna masarakat, tapi dina
sakalina disada ngayonan lawan, sok bisa neunggeul ngéléhkeun.
Meureun jadi pentanyaan: mun Si Kabayan sakitu badagna, naha atuh dina carita-caritanana
éta kabadaganana téh tara némbongan, nu némbonganana mah ngan bobojéganana,
ngan ngajak seurina?
Kapan geus jadi bakatna karuhun Sunda tara terang-terangan nerangkeun wiji,
sok buni ku pamungkus. Parandéné kitu, ari pamungkus nu ngabunian kabadagan Si Kabayan
mah lain pamungkus nu haré-haré misah tina wijina. Tapi pamungkus jeung eusi nu
gembleng jadi hiji, ngajenggléngkeun idé Ki Bujanggana, yén: “Mungguh di ieu
dunya taya naon-naon nu kudu dinaon-naonkeun, iwal ti seungseurikeuneun”.
Kitu hakékat carita-carita Si Kabayan, sarta nya kitu pisan puncak-puncak
nu kahontal ku filsafat hirupna Ki Sunda dina nyumponanana pituduh “cageur
jeung bageur” ogé.
Naha hirup kitu téh geus sampurna?
Sok mun dunya Ki Sunda tetep sagedé Sunda, sok mun nu disebut deungeun-deungeun
tetep tunggal Ki Sunda kénéh, puguh baé taya nu leuwih sampurna batan ti kitu.
Tapi dunya téa henteu tetep; dina umurna nu panjang, dina kaabadianana aya
jaman, aya taun, aya bulan, aya poé, aya jam malah aya menit nu ngadatangkeun
naon-naon tur ménta disanghareupan ku sikep ulah teu naon-naon ku naon-naon.
Hirup teu naon-naon ku naon-naon, hirup seuri, hirup bobojégan, éta geus
teu salah deui jadi hirup langgengna Ki Sunda dina sapanjang umurna dunya, “Kerajaan
Seribu Tahun” nu kudu diwangan ku Ki Sunda ti jaman ka jaman. Tapi ku lantaran
dunya henteu tetep téa, ku lantaran dina kaabadianana téa aya saat-saat nu kudu
disanghareupan, urang Sunda ogé ulah salancar, dina hirupna ulah ngarasa sugema
ku cicing lantaran teu naon-naon ku naon-naon, dina batinna ulah ngan nénjo aya
Si Kabayan. Kudu aya téténjoan séjén keur bekel enggoning nyanghareupan saat-saat
téa, nu tampolana lain ngan ménta katangginasan, kategasan wungkul, tapi ogé
diperlukeun kateu-cageuran jeung kateu-bageuran. Cohagna: kudu aya téténjoan séjén
nu sabalikna ti Si Kabayan, nu ngajak nitah kudu naon-naon ku naon-naon.
Naha karuhun Sunda, sajaba ti ngawariskeun Si Kabayan téh ngawariskeun saha
deui ka Ki Sunda. Naha ngan ninggalan Si Kabayan wungkul?
Ngeunteung heuha ka Barat, di Barat mah aya kacapangan yén di sasagigireun Kristus
nu ngajak ngawangun “Kerajaan Seribu Tahun” téh aya Nietzsche. Nietzsche nu
ngamusuhan Kristus, nu ngeyéhkeun gunana hirup wedi-asih, nu ngan ngaku kana
bener ceuk aing, nu nuduhkeun yén mungguh kirup di ieu dunya téh ngan keur
waktu salila aing aya; Nietzsche nu ceuk pikiran normal mah cenah “Jelema édan”.
Tapi nya Nietzsche nu kitu pisan nu kungsi aya dina batinna Hitler ogé,
dijadikeun cecekelan enggoning ngeusian hirup ku dinamik, ku napsu hayang ngawasa.
Nietzsche ditempatkeun di sasagigireun Kristus, lain ngan ngalambangkeun yén
di sagigireun hirup nu langgeng aya hirup ayeuna, di sagigireun kaabadian aya
saat-saat nu disanghareupan, tapi mémang kitu kanyataan manusa: dina batinna aya
dua bebeneran nu berlawanan, di sagigireun ayana sora-sora nu ngajurung kudu
hirup wedih-asih, teu bisa dipungkir deui ayana sora-sora nu ngajurung kudu
kejem kudu telenges kudu ulah wedih-asih. Hiji kanyataan nu nyata, sarua nyatana
jeung ayana poék nu ngabanding caang, ayana peuting nu ngabanding beurang, ayana
awéwé nu ngabanding lalaki.
Balik deui ka Sunda, pertanyaan tadi dibalikan deui: ari dina batin ki
Sunda, nu diwariskeun ku karuhun téh aya saha deui salian ti Si Kabayan? Naha dina
batin ki Sunda aya sora-sora nu jadi lalawananana sora-sora Si Kabayan? Sora nu
ngajak teu cageur teu bageur, ngajak kudu naon-naon ku naon-naon?
Ieu pertanyaan dijawabna ngan kudu ku ngoréhan deui tokoh kasusastran Sunda
baheula nu nepi ka kiwari tetep hirup di masarakat Sunda.
Tapi teu kudu hésé néangan, teu kudu capé ngungkaban. Dina hal ngajenggléngkeun
hasil sastra mah karuhun Sunda henteu éléh ku nu nyieun Borobudur. Da geus lain
dikotrétkeun dina batu deui, tapi dijegirkeun dina gunung, dikocorkeun dina
walungan, disebarkeun di mangpirang-pirang tempat.
Kangaranan urang Sunda, ku jegirna gunung Tangkubanparahu nu aya di sakaléreun
kota Bandung moal weléh ngarasa diingetan yén dina jaman baheula téh aya hiji
dongéng nu didongéngkeun deui, hiji carita nu geus dikenal di sakuliah tanah
Sunda kalawan dikuatan ku mangpirang-pirang tempat nu jadi sasakalana.
Di Rajamandala aya Sanghiang Tikoro, di Purwakarta aya Sanghiang Kendit, nu
cenah urut Sang Kuriang ngabendung Citarum, nyieun talaga keur lalayaran oléng
pangantén jeung Dayang Sumbi, Di Banten aya Jawungkal, pasir leutik nu cenah
urut taneuh nu diangkut ku Sang Kuriang basa nyieun talaga, tapi ku lantanan
reuwas dibéjaan kabeurangan, éta taneuh tuluy ditamplokkeun. Di wewengkon
Sukabumi, di walungan Cimandiri aya tempat nu loba batu alina, da di dinya - cenah
- Dayang Sumbi nu diudag-udag ku Sang Kuriang kungsi ragrag alina.
Tapi henteu cukup ku kitu, henteu cukup ku dituliskeun dina alam nu ngampar
di bumi Sunda. Di pasisian wewengkon Cirebon mah aya kapercayaan yén lamun di
langit ramé dordar gelap, éta téh Sang Kuriang jeung Dayang Sumbi ramé udag-udaganana,
geus padeukeut méh katéwak.
Carita-carita Sang Kuriang nu aya di
sakuliah Sunda téa, najan teu sarua dina tempat kajadianana, teu sarua dina
galurna, tapi ari wijina mah éta-éta kénéh, nyaritakeun hiji lalaki nu bogoh ka
indung. Aya nu pungkal-péngkoh dina ngamimitianana, aya nu sumpang-simpang dina
nutupkeunana. Tapi lamun rék dicokot anu umumna, éta carita bisa dicaritakeun
deui kieu:
Dayang Sumbi, mojang geulis nu keur sedengna petikeun, dina hiji mangsa
ngadekul ninun dina saung ranggon. Dadak dumadak taropongna ragrag ka kolong,
sarta dadak dumadak manéhna katarajang leuleus tanpa daya, teu aya tanaga
pikeun cengkat. Tuluy ragrag omong yén lamun aya nu mangnyokotkeun éta
taropong, éta nu mangnyokotkeun, mun awéwé bakal diaku dulur, mun lalaki bakal
diaku salaki.
Kadéngéeun ku Si Tumang, anjing jalu nu harita keur camperego di kolong. Teu
talangké deui tuluy éta taropong dipangnyokotkeun, dipasrahkeun ka Dayang
Sumbi. Nénjo Si Tumang nu nyodorkeun taropong, Dayang Sumbi jadi reuwas, inget kana
jangji tadi. Si Tumang disieuh-sieuh diusir, tapi teu daékeun nyingkah.
Saterusna Dayang Sumbi jadi kapulesan, teu inget naon-naon. Tapi ti harita Dayang
Sumbi tuluy reuneuh, sarta sanggeus nepi kana waktuna tuluy ngajuru, anakna
lalaki, nya dingaranan Sang Kuriang.
Sanggeus jajaka, dina hiji poé Sang Kuriang moro jeung Si Tumang. Tapi sapoé
jeput morona teu beubeunangan. Turug-turug Si Tumang nyieun peta teu nyugemakeun,
teu daék nurut kana paréntah. Teu panjang dipikir deui Si Tumang tuluy dipeuncit,
ari haténa dibawa balik, dijieun oléh-oléh ka nu di imah, ulah mulang léngoh
teuing.
Sanggeusna dipasak jeung didahar ku Dayang Sumbi, kakara Sang Kuriang bébéja
yén éta nu didahar téh saenyana mah haté Si Tumang. Puguh baé Dayang Sumbi jadi
ngambek; Sang Kuriang tuluy ditundung sanggeus diteunggeul sirahna ku sinduk.
Nu ditundung téh inditna ngétan, terus ngétan, tapi satengahing jalan dadak
dumadak linglung, balik deui ka kulon. Barang gok deui jeung Dayang Sumbi, itu
ieu pada-pada pangling, indung teu apal ka anak, anak teu wawuh ka indung.
Lila-lila Sang Kuriang nepi ka pokna nanyaan ngajak kawin. Tapi barang kanyahoan
ku Dayang Sumbi yén dina sirah Sang Kuriang aya pitak tapak paneunggeul, Dayang
Sumbi tuluy nolak, sabab mustahil indung kudu kawin ka anak.
Sang Kuriang teu bisa percaya, teu bisa narima yén éta nu ditanyaan téh
indungna. Keukeuh manéhna ngajak kawin, keukeuh Dayang Sumbi nolak. Tungtungna
diputuskeun: Dayang Sumbi daék kawin asal Sang Kuriang nyadiakeun talaga jeung
parahu keur lalayaran, kudu dianggeuskeun dina jero sapeuting teu meunang kabeurangan.
Ieu paménta ditedunan, nya sapeupeuting Sang Kuriang digawé popohoan nyadiakeun
talaga jeung parahu. Kira wanci janari pagawéanana geus méh réngsé. Tapi Dayang
Sumbi teu béakeun akal, bari jeung ngibar-ngibarkeun boéh rarang nu ku sabréhan
siga balébat, manéhna ngabéjaan yén Sang Kuriang kabeurangan.
Teu rék narima kana éta pangakalan, Sang Kuriang ngambek, parahu disépak,
Dayang Sambi tuluy diudag-udag. Lumpat ka mana-mana ogé - ceuk carita - moal
weléh diudag-udag.
Parahu nu disépak téa - cenah - tuluy nangkub nepi ka kiwari, nya éta nu ngajegir
di sakalereun kota Bandung téa.
Jadi ku jegirna gunung Tangkubanparahu ogé urang Sunda saenyana diingetan yén
di Sunda kungsi kacaritakeun aya hiji manusa nu luarbiasa bedasna, luarbiasa
ambekna, hiji manusa nu teu kapalang naon-naon ku naon-nson, teu kapalang nyieun
kateu-cageur-bageuran, éstu jucung henteu tanggung-tanggung, nepi ka mikahayang
kawin ka indung.
Naha Sang Kuriang nu sarupa kitu téh aya dina batin Ki Sunda?
Jawabna: lain euweuh, da sora-sora nu ngajurung nitah nyieun kateu-cageur-bageuran
téh aya dina unggal batin manusa, teu di Barat teu di Sunda. Soalna, lain dina
batin Ki Sunda euweuh Sang Kuriang,
tapi éta Sang Kuriang geus kalimpudan ku Si Kabayan, geus teuing jeung pisan
kalimpudanana, nepi ka siga euweuh. Malah kapan kungsi kajadian aya sawatara
urang Sunda nu hayang miceun carita Sang Kuriang, da cenah Sang Kuriang téh
jelema teu bener, teu hadé pikeun atikan.
Tapi tuduhan “teu bener” ka Sang Kuriang, sarua jeung tuduhan “teu bener”
ti beurang nu caang ka peuting nu poék. Méré ukuran ka peuting mah kudu ku peuting.
Da mun Sang Kuriang diukurna ku ukuran Sang Kuriang, ceuk saha Sang Kuriang
henteu bener? Saméméh manéhna maéhan Si Tumang, saméméh manéhna nanyaan Dayang
Sumbi, kapan dicaritakeun heula yén manéhna lahirna ka dunya téh tina sabab si indung
teu daya teu upaya, malah tina sabab teu inget-ingat acan, nu ku lantaran kitu
tuluy baé diteumbleuhkeun kana takdir ti Nu Kawasa, nu aya di luar kakawasaan
manusa.
Tapi saha ari Nu Kawasa? Dimana ayana?
Pertanyaan-pertanyaan sarupa kieu, mungguh pikeun manusa nu tunduk ka umum mah,
jawabna ogé dipasrahkeun deui baé ka umum. Nya kitu deui bebeneran nu didasarkeun
kana cenah yén nu ngareuneuhan Dayang Sumbi téh Si Tumang (Si Tumang bisa
dihartikeun manusa nu nyicingan martabat hina kawas anjing) éta bebeneran,
mungguh pikeun manusa nu tunduk ka ceuk batur mah enggeus baé ditarimakeun.
Tapi Sang Kuriang lain Dayang Sumbi. Manéhna mah manusa nu naon-naon ku
naon-naon, manusa nu teu rék ngaheueuhkeun ka ceuk batur, manusa nu tatanya
lantaran aya tanyakeuneun, mikir lantaran aya pikiraneun, maéhan lantaran aya
paéhaneun. Sanggeus maéhan Si Tumang, sanggeusna indit ngétan, ceuk carita téa,
manéhna balik deui ngulon; sanggeusna tatanya ka saluareun diri saha jeung
dimana ari Nu Kawasa nu nakdirkeun, manéhna meunangna jawaban ngan ti diri
sorangan, yén mungguh nu kawasa mah ngan aing, sabab: nya aing matahohang sakabéh.
Nya pangakuan ieu, pangakuan aing nu kawasa, aing nu bener, nu ngalantarankeun
pangna neugtreug nanyaan ogé, sarta dina sakalieunana dibobodo magar kabeurangan,
tuluy ngamuk ngudag-ngudag.
Ari pangna Dayang Sumbi ditanyaan, sabab mungguh keur nu jucung dina naon-naon
ku naon-naon mah karasaeun yén di satukangeun jirim indung téh aya deui naon-naon
nu ngajak naon-naon, di sagigireun kasadaran téh aya bawah-sadar nu nyoara yén
mungguh di ieu dunya taya indung taya anak, nu aya ngan awéwé jeung lalaki nu
sili tarik.
Tapi kajucungan Sang Kuriang teu semet kitu, teu semet nangenan yén di
sagigireun kasadaran aya bawah-sadar. Tapi ogé aya puncak-sadar nu medal dina
pendirian: nya aing mataholang sakabéh. Hiji pendirian nu henteu euweuh dina
filsafat Sunda baheula. Hiji pendirian nu geus gembleng ngahijikeun naon-naon
nu aya di saluareun jeung sajeroeun diri, gembleng musat dina Aing sorangan.
Umaku boga Aing dina puncak-sadar, tapi ogé umaku aya aing dina bawah-sadar,
ceuk saha éta pangakuan-pengakuan kajadianana teu ngagambarkeun kasampurnaan
manusa nu naon-naon ku naon-naon, manusa nu nya déwa nya héwan; manusa nu
jiwana ngagolak ngagedurkeun seuneu nu ngentab-ngentab?
Mun di Barat aya Nietzsche, di Sunda mah tah aya Sang Kuriang!
Ditempatkeun di sagigireun Si Kabayan puguh baé kawas bumi jeung langit. Nu
hiji ki Bujanggana sura-seuri lantaran teu naon-naon ku naon-naon. Nu hiji deui
ngagolak lantaran naon-naon ku naon-naon. Tapi duanana jucung, duanana teu
kapalang tanggung.
Duanana mangrupa harta kakayaan batin Ki Sunda warisan ti karuhunna.
Duanana ménta dipulasara sing nepi ka aya kacapangan “Di sagigireun Si Kabayan
aya Sang Kuriang”. Sabab duanana bisa ngarupakeun mitos dwitunggal Ki Sunda
masing-masingna pada boga tugas: nu hiji ngajak usik nanjeurkeun kaagungan
Sunda dina unggal saat, nu hiji deui ngajega ngajaga kajembaran Sunda ti abad
ka abad.
Jakarta, Januari 1957
[1] Dimuat dina Kudjang no 53, taun
ka-II, 18 Januari 1957, kaca 3, kalayan judul “Mythos keur Ki Sunda”. Dimuat ogé
dina majalah Warga no. 209 Taun ka-6, 17 Jumadil Ahir 1376/19 Januari
1957, kaca 3-5, kalayan judul “Di Sagigireun Si Kabayan aya Sang Kuriang”.
Dimuat deui dina majalah Kiwari no.2 taun ka-I, Juli 1957, kaca 75-82,
kalayan judul “Kakayaan Batin Ki Sunda: Di sagigireun Si Kabayan aya Sang
Kuriang”.
Komentar
Posting Komentar